NYARITA ÉFÉKTIF
1.
Nyarita Éféktif
Nyarita
nu éféktif nya éta nyarita anu jelas, puguh éntép seuruhna, aya topic anu
dipedar, puguh antara tujuan jeung nu dicaritakeun. Nyarita éféktif lain
nyarita anu panjang lébar bari ngayayay. Nyarita teu perlu panjang, tapi nu
penting poko pikiran anu geus direncanakeun bisa katepikeun ka pamiarsa.
Hal
anu perlu diperhatikeun ku nu cacarita nurutkeun Amran Halim (1982), diantarana
waé, 1) lafal atawa ucapan (kaasup vocal, konsonan jeung intonasi/ lentong), 2)
tatabasa, 3) kabeungharan kecap / kosa kata, 4) paséhat / lancarna cumarita.
Nurutkeun Aristoteles unsur-unsur penting dina nyarita téh aya lima, nya éta:
1)
Gagasan utama
anu jadi jejer pedaran;
2)
Gaya atawa basa
nu digunakeun;
3)
Susunan atawa
éntép seureuhna gagasan-gagasan;
4)
Kumaha cara
midangkeunana.
5)
Kamampuh nalar.
Aya sawatara pasaratan anu
perlu diperhatikeun ku panyatur sangkan bisa nyarita kalawan éféktif, nya éta:
1) sikep nyarita, 2) struktur bahan caritaan, 3) basa nu digunakeun, 4) ngawasa
bahan, jeung 5) ngawasa pamiarsa.
2.
Sikep
Nyarita
Saurang panyatur kudu
merhatikeun sikepna salila nyarita. Anu perlu diperhatikeun ku panyatur saméméh
nyarita, nya éta:
1) Pasemon
jeung Paneuteup
Panyatur
sawadina narékahan sangkan bisa némbongkeun sikep babarayaan. Soméah, sarta
dibarengan ku malédogkeun imut, ulah baketut haseum.
2) Ningalikeun
gaya basa jeung Gerak-gerik anu wajar
Sikep
nyarita atawa basa badan anu hade baris nutupan ratugna jajantung. Gerak-gerik
panyatur anu wajar, basajan, teu kaleuleuwihi, baris ngarojong kana kalancaran
nepikeun pesen sarta ngagampilkeun pamiarsa dina prosés maham eusi.
3) Percaya
Diri
Panyatur nu mibanda rasa
percaya diri moal dilimpudan teuing ku raga gugup ngadégdég atawa nyorodcod.
Rasa percaya diri baris ngarojong kana kalancaran lumangsungna prosés
komunikasi.
4) Merhatikeun
Basa nu digunakeun
basa nu dipaké dina nyarita
éféktif dipiharep komunikatif, gampang kaharti, diluyukeun jeung kasang tukang
pamiarsa, teu ambigu, kekecapanana sederhana, pilihan kecapna merenah. Kitu ogé
lentong, volume sora, undak-usuk basana perlu diperhatikeun.
5) Nyangking
bahan
Panyatur kudu nyangking
bahan anu baris dicaritakeun. Nyangking picaritaeun mangrupa sarat mutlak dina
nyarita, sabab hakékat nyarita téh pikeun nepikeun bahan nu mangrupa ide,
gagasan, jeung pesen, anu satuluyna jadi eusi informasi pikeun pamiarsa.
6) Ngawasa
Pamiarsa/ Paregep
Panyatur nalungtik kaayaan
pamiarsa, saha, ti mana asalna, pendidikanana, kasang tukang pangaweruhna,
lalaki atawa awéwé, kolot, budak, atawa rumaja. Panyatur kudu bisa ngawasa
pamiarsa. Ciri panyatur geus bisa ngawasa pamiarsa nya éta ditilik tina réspon
anu ditémbongkeun ku pamiarsana.
7) Nyugemakeun
pamiarsa/paregep
Ngajaga kasugemaan pamiarsa
kudu diperhatikeun ku panyatur. Sawatara hal nu dianggap penting sangkan aya
kasugemaan dina diri pamiarsa nya éta hadé gogog hadé tagog, hadé tata hadé
basa, hade budi parangi, bear marahmay.
3. Struktur
Bahan Caritaan
Struktur caritaan kudu
logis, gampang kaharti, sarta luyu jeung pangabutuh pamiarsa. Struktur bahan
caritaan anu disusun kudu mibanda tilu hal, nya éta:
1) Bubuka
Bubuka caritaan bisa
rupa-rupa, luyu jeung pangalaman panyatur dina nyarita.
2) Eusi
Ngararancang eusi/bahan
jeung struktur caritaan anu bisa dimekarkeun jeung struktur caritaan anu bisa
dimekarkeun jeung dilaksanakeun ku panyatur saméméh nepikeun informasina.
3) Panutup
Dina bagian panutup biasana
panyatur nepikeun kacindekan atawa saran-saran.
Referensi
Haerudin, Dingding & Agus Suherman. 2013. Panganteur Kaparigelan Nyarita. Bandung:
Jurusan Pendidikan Bahasa Daerah Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni
Universitas Pendidikan Indonesia
Komentar
Posting Komentar