SAWALA KELOMPOK
Unsur nu ngawangun sawala kelompok,
diantarana ketua jeung partisipan sarta rupa-rupa bangbaluh katut
ngungkulanana, nepi ka ukuran hasil henteuna prosés sawala kelompok nu
ditétélakeun ku Mulgrave, Salesburi, jeung Auer & Ewbank dina Tarigan
(1981:44-51). Lumangsungna
sawala ditangtukeun ku kaparigelan ketua. Sabab kitu, tugas ketua sawala
kelompok nu kudu diperhatikeun, nya éta.
(1)
Tatahar
sakur anu diperlukeun dina sawala,
(2)
Ngumumkeun
topic atawa judul masalah jeung tujuan sawala,
(3)
Netepkeun/nyadiakeun
waktu pikeun: a) bubuka, b) sawala, c) kacindekan sawala
(4)
Ngatur/ngajaga
lumangsungna saala,
(5)
Nyayagikeun
waktu ka partisipan pikeun nepikeun milu nyarita,
(6)
Ngajaga
minat jeung karep pamilon sangkan tetep sumanget,
(7)
Ngajaga
lumangsungna sawala nepi ka réngsé,
(8)
Nyieun
catetan-catetan penting,
(9)
Nuliskeun
raguman hasil sawala.
Pamilon sawala
atawa partisipan ogé kudu merhatikeun sawatara hal, diantarana.
(1)
Milu
andil kana lumangsungna sawala,
(2)
Teu
nyarita saméméh dititah ku pingpinan sawala,
(3)
Nyarita
kalawan teges (nanya, ngoméntar) tur ngayayay,
(4)
Nepikeun
eusi caritaan ku pakta atawa data nu ngarojong kana eusi sawala,
(5)
Daria
salila lumangsungna sawala,
(6)
Ngaregepkeun
kalawan pinuh ku perhatian,
(7)
Ngajaga
sopan santun,
(8)
Surti
kana pamadegan batur.
Sawatara
bangbaluh dina kagiatan sawala diantarana.
(1)
Gagal
maham masalah,
(2)
Keukeuh
kana pamadegan pribadi,
(3)
Salah
paham,
(4)
Gagal
ngabédakeun antara pakta nu aya jeung pamikiran nu sawala,
(5)
Teu
sabar,
(6)
Nyarita
pikeun kapentingan pribadi sarta subjektif dina nyarita nepikeun pamanggih,
(7)
Beda
pamadegan lantaran beda sudut pandang jeung argument,
(8)
Ngagunakeun
kekecapan anu ngondang réaksi jeung konotasi séjén (stigma words) nu ngabalukarkeun patumpukna pamikiran.
Sacara umum
pikeun ngungkulan nya éta.
(1)
Ngarahkeun
panitén kana sagemblengna eusi sawala,
(2)
Maluruh
kakuatan argument,
(3)
Balik
deui kana poko masalah utama,
(4)
Nanyakeun
sumber-sumber informasi atawa argument,
(5)
Nyarankeun
sangkan sawala teu méngpar kana tujuan utama.
(6)
Ngabéjaan
bisi aya informasi anu can katepikeun,
(7)
Museurkeun
konsénstrasi pikiran kana masalah nu hésé dipatotoskeun,
(8)
Nyacah/ngadaptarkeun
hasil nu geus disaluyuan,
(9)
Nuyun
kelompok sangkan nepi kana tujuan utama,
(10) Teu nunda masalah nu can réngsé,
(11) Mahing loba teuing (ngadominasi)
nyarita,
(12) Ngingetkeun pentingna babadamian, jeung
(13) Mahing aya kelompok anu dirugikeun.
Kritéria
nu jadi ukuran sawala diantarana.
(1) Patali jeung topic nu disawalakeun sarta
(2) Patalina jeung téhnik nu digunakeun.
Anu
kudu diperhatikeun patalina jeung topic nya éta.
(a) Maham henteuna masalah,
(b) Titén henteuna kana padungdengan,
(c) Lancar atawa ngayayay,
(d) Aya henteuna bukti atawa pakta nu
ngarojong,
(e) Merhatikeun henteuna kana waktu,
(f) Kekecapan nu digunakeunana umum atawa
husus,
(g) Pernyataan anu ditepikeun ngabingungkeun
atawa kaharti,
(h) Nyarita dibarengan ku ayana pakta,
(i) Putusan pribadi atawa kelompok?
Patalina
jeung téhnik nu digunakeun dina sawala, nya éta.
(a) Daék nyarita upama pimangpaateun,
(b) Nyarita sanggeus batur cacarita,
(c) Nyarita saperluna,
(d) Ngoméntaran dumasar data jeung pakta,
(e) Teu ngaganggu harga diri,
(f) Nafsirkeun pamadegan kalawan objéktif,
(g) Teu cupet, lapang dada,
(h) Teu ngarasa diri loba kanyaho, handap
asor,
(i) Rasional teu emosional,
(j) Merhatikeun waktu nu ditangtukeun.
Ku
cara merhatikeun rupa-rupa unsur atawa aspék di luhur dipiharep baris jadi
panuyun ka sakur nu kalibet dina sawala kelompok. Ngan tangtu baé unggal sawala
ngabogaan karakter séwang-séwangan luyu jeung jenis, wangun katut topic nu
disawalakeun.
1)
Diskusi Panel
Hiji kagiatan sawala anu diwangun ku
sababaraha urang panelis salaku narasumberna. Sarat saurang panelis dina ieu
diskusi, diantarana a) kudu nepikeun eusi pedaran anu luyu jeung aspek-aspek nu
geus ditangtukeun; b) kudu ngawasa eusi anu ditepikeun ka pamilon kalawwan
hade, jeung c) bisa ngendalikeun emosi pribadina sangkan tujuan panel kahontal.
Aya sababaraha aspék anu prlu diperhatikeun dina
ngalaksanakeun diskusi panel, nya éta: 1) materi poko ditepikeun ku sababaraha
panelis tina rupa-rupa jihat; 2) tanggapan, réspon, katut patalékan ti forum nu
dipiharep dijelaskeun deui ku panelis.
2)
Brainstorming
Mimiti dipikawanoh ti mangsa Perang
Dunya II, dialpukahan ku Osborn. Ieu brainstorming miboga tujuan pikeun
nyiptakeun, ngahasilkeun, jeung ngumpulkeun rupa-rupa (saloba-lobana) gagasan
atawa pamadegan anyar ti para panyatur nu kalibet dina éta obrolan.
Ieu mangrupa salah sahiji metode sumbang saran dina
raraga meunangkeun gagasan, pamadegan, informasi, pangaweruh, pangalaman, ti
para pamilon anu kalibet dina éta sawala. Dina ieu sawala dipiharep bisa
meunangkeun ideu kreatif saloba-lobana nu dihasilkeun hiji kelompok, nu unggal
anggotana kalawan laluasa ngébréhkeun sakabéh ideu tanpa ayana kritik ti nu
séjén.
Tujuan jeung mangpaat sawala nya éta pikeun:
1)
Ngaidentifikasi
masalah
2)
Néangan
sabab musabab anu ngalantarankeun ayana masalah
3)
Ngimplementasikeun
pemecahan masalah
4)
Ngararancang
léngkah-léngkah dina ngajalankeun hiji aktivitas
5)
Nyokot
kaputusan nalika nyanghareupan masalah
6)
Narékahan
sangkan leuwih hadé ku cara ngoméan hal-hal anu kurang
3) Debat
Kecap “debat” dina harti umum bisa disebut hiji bahasan ngeunaan hiji
masalah nu ngandung ayana béda pamanggih atawa pamadegan anu dilaksanakeun
kalawan langsung atawa paadu teuteup antara dua urang jalma atawa leuwih. Debat
mangrupa kagiatan adu argumentasi antara dua pihak atawa leuwih, boh nu dilakukeun
sacara individu boh kelompok pikeun nyawalakeun jeung mutuskeun masalah jeung
bédana pamadegan.
4) Simposium
Sawala anu dijejeran ku sababaraha urang ahli pikeun nepikeun biantara
ngeunaan rupa-rupa jejer caritaan tina hiji téma, sarta nu lilana diwatesanan,
upamana 5-15 menit sababaraha. Ieu sawala diwangun ku pamingpin sawala, ahli,
jeung pamilon. Sawala symposium miboga tujuan pikeun nyawalakeun hiji jejer,
sarta nampung rupa-rupa pamadegan nu jolna ti para pamilon (Tarigan, 1981) .
kecap symposium téh asalna tina basa Yunani, nya éta Sym (jeung) sarta posis (nginum).
Jadi symposium téh ngandung harti hajat nginum.
5) Kolokium
Kolokium salasahiji jenis sawala anu tujuanna pikeun ngaréngsékeun
rupa-rupa pasualan nu aya dina hiji jejer anu jolna ti pamilon atawa paregep.
Lumangsungna ieu sawala diwangun ku pamingpin sawala minangka ahli nu tugasna
ngan ukur narima jeung ngajawab pertanyaan ti pamilon atawa paregep.
6) Fishbowl
Mangrupa salasahiji sawala kelompok nu diwangun ku sababaraha urang
paserta nu dipingpin ku hiji ketua pikeun néangan hiji kaputusan. Kecap
Fishbowl ngandung harti wadah lauk. Wangun sawala modél kieu mangrupa
salasahiji téhnik dialog nu cukup éféktif pikeun ngawangun mutual understanding, utamana pikeun anggota nu miboga kasang
tukang atawa pagawéan nu béda.
7) Sidang
Mangrupa hiji riungan dina raraga ngamusawarahkeun hiji perkara pikeun
ngahontal mupakat. Nilik kana kapentingan jeung masalahna, sidang ngawengku
sababaraha rupa diantarana aya nu disebut sidang pleno, sidang komisi, sidang
cabinet, sidang paripurna, siding luar biasa, siding pangadilan, jeung ujian
siding.
8) Buzz Group
Asalna tina basa Inggris, nya éta kecap “buzz” jeung “group”. “buzz”
hartina ngahiung (dengung) “Group” hartina “kelompok”. Jadi bisa disebutkeun yén
buzz group téh nya éta kelompok nu ngahiung. Éta meureun pédah salila
lumangsungna diskusi aya sora rebut kawas sora éngang nu ngahiung.
9) Policy
Making Group
Kelompok gawé anu tugasna mere ajén, nimbang-nimbang hiji pasualan.
Kelompok ieu biasana kapanggih dina hiji kagiatan saperti: kelompok juri atawa
panangtu undang-undang. Policy making group mangrupa wangun sawala anu tujuanna
pikeun nangtukeun kawijakan anu diwangun ku pamilon saperti (ahli, akademisi,
politikus, jsté).
10) Rolly Play
Hiji kagiatan nyarita anu dirojong hiji skenario. Roll play lumangsung di hiji rohangan nu ditata husus atawa di alam
bébas. Matéri nu dipedar dina sawala modél kieu biasana nu raket jeung kagiatan
kelompok gawé kayaning cara ngajar, cara tani, cara masak, deklamasi, téater jeung
sajabana.
Referensi
Haerudin, Dingding & Agus Suherman. 2013. Panganteur Kaparigelan Nyarita. Bandung:
Jurusan Pendidikan Bahasa Daerah Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni
Universitas Pendidikan Indonesia
Komentar
Posting Komentar